Soft skills die invloed hebben op jouw succes

Soft skills die invloed hebben op jouw succes

Artificial Intelligence en robots, zo zien we de toekomst voor ons. Het mag nog zo’n mooi verhaal zijn, de techniek die ons het leven gemakkelijker maakt, maar nooit zullen zij onze menselijke vaardigheden kunnen evenaren.

Empathie, communicatie, leiderschap, creativiteit… het zijn geen zaken die je geautomatiseerd krijgt. We hoeven dus zeker niet te vrezen dat machines ons volledig overbodig zullen maken of de mens zal vervangen.

Als je blijft inzetten op je soft skills, dan is dat een mooie aanvulling aan jouw technische kennis en vergroot het bijgevolg jouw kansen op de arbeidsmarkt. Het zijn unieke eigenschappen die jou helpen om je te diversifiëren.

Wat is het verschil tussen hard en soft skills?

Niemand wordt geboren met hard skills. Het zijn technieken en theorieën die je aanleert via een opleiding of door ervaring op te bouwen binnen een bepaald vak.

Behulpzaamheid, kritisch inzicht, verantwoordelijkheidszin, moed, proactiviteit, … zijn allemaal voorbeelden van soft skills. Het zijn talenten die je al heel je leven met je meedraagt, die jij als de beste inzet in je dagdagelijkse functioneren en die een positieve invloed hebben op jouw resultaten en op de samenwerking met je collega’s en werkgever.

Welke soft skills zijn zoal in trek op de arbeidsmarkt?

Wat roept dit woord bij jou op? Het is waarschijnlijk dat je meteen aan kunst en cultuur gaat denken. Boeken schrijven, tekenen, schilderen, daar moet je creatief voor zijn.

Wat creativiteit ook is, is origineel en inventief uit de hoek komen. Creativiteit kan je inzetten bij het oplossen van problemen, bij het bedenken van een nieuwe manier van werken en om het bedrijf waar je werkt nog verder te laten groeien.

We hoeven de ‘da Vinci’ of de ‘Rubens’ in onszelf niet naar boven halen, creatief zijn heeft zijn nut binnen een diversiteit aan beroepen. Denk maar aan de rol van een Management Assistant die creatief hoort te zijn bij last minute veranderingen of een Accountmanager die creativiteit kan inzetten om die ene klant toch te overtuigen tot een samenwerking.

Creativiteit is een eigenschap die in iedere tak van een organisatie aanwezig is en wordt vaak ook in associatie gebracht met out-of-the-box thinking. Vandaar dat brainstorm sessies het ideale moment zijn om creativiteit naar voor te brengen.

Relevante artikels