LinkedIn, een beetje self-branding

LinkedIn, een beetje self-branding

Visitekaartjes zijn zo passé, LinkedIn is sinds jaar en dag hét platform om je professionele netwerk verder uit te breiden en om je virtuele zichtbaarheid te promoten.

Heb je er zelf al eens over nagedacht of jouw persoonlijke profiel aantrekkelijk en vakkundig genoeg is? Is het herkenbaar? Willen anderen met jou connecteren op basis van jouw profiel?

Laten we een paar belangrijke punten op een rijtje zetten om zo een stevig, virtueel netwerk op te bouwen.

Profiel- en omslagfoto

Deze twee staan helemaal bovenaan je profiel, ze vallen meteen op. Des te belangrijker om hier met de nodige zorg mee om te gaan.

Je profielfoto op LinkedIn is professioneel, heeft een neutrale achtergrond en je staat er alleen op. Een glimlach is mooi meegenomen en trekt meer aan. Geen professionele foto in je bezit? Voorzie dan even tijd met een collega of iemand uit je buurt om hier werk van te maken.

De omslagfoto kan je invullen met een afbeelding die bij jou past, die de sector waarin je werkt representeert of die het logo van het bedrijf waarvoor je werkt bevat. Hier kan je creatief mee aan de slag gaan. Enkele leuke voorbeelden kan je hier terugvinden.

Onthoud dat visuele content eerder wordt waargenomen dan tekst. Zorg dus voor duidelijke en professionele foto’s die jouw boodschap naar de buitenwereld toe extra onderstrepen.

Keywords

LinkedIn is een mix tussen Sociale Media en een zoekmachine. Recruiters en/of mogelijke partners kunnen jou dus gemakkelijk terugvinden op basis van bepaalde keywords die jij gaat gebruiken op je pagina. Wees dus zorgvuldig in het kiezen van deze woorden.

Een goed begin is om je headline aan te passen.

De meesten onder ons gebruiken de headline om de huidige functie bij de actuele werkgever weer te geven. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn, ook hier kan je creatief aan de slag gaan.

Enkele voorbeelden:

Freelance Personal Assistant | If your standard reply to ‘How are you?’ is ‘Busy’, we need to talk

Recruitment Consultant | Verbindt talent met bedrijven voor wederzijds werkgeluk

Ervaren IT Consultant die organisaties helpt om écht goed te worden in verandering

Creative & Digital Marketeer gaat op zoek naar nieuwe uitdaging in zorgsector

Ook in de samenvatting en in de omschrijving van je functies gebruik je bewust gekozen keywords zodat anderen jouw profiel vlot kunnen terugvinden.

Houd je profiel up-to-date

Een persoonlijke pagina op dit kanaal is niet iets dat je kan opzetten en vergeten.

Jouw LinkedIn-pagina mag je echt zien als een virtuele identiteit, zorg er dus voor dat deze actueel is en blijft. Op die manier maak je meer kans op aanbiedingen die bij jou passen.

Een bijkomend opleiding afgerond? Voeg deze toe.

Een project gefinaliseerd? Aanvullen.

Op zoek naar een nieuwe job? Doe jezelf een plezier en geef dit duidelijk aan op je profiel. Recruiters zien het graag!

Laat anderen vertellen over jou

Eigen stoef stinkt, zegt het Vlaamse spreekwoord (maar het mag wel een klein beetje). Laat anderen vertellen waarom jij zo geweldig bent om mee samen te werken.

Vraag om aanbevelingen bij personen waar je een professionele relatie mee hebt opgebouwd. Vraag je huidige collega’s om jouw profiel te endorsen.

Ook klanten en leveranciers die jou goed kennen kunnen wel een positief woord over jou kwijt. Do not forget to return the favor, het komt je contactpersoon op lange termijn misschien wel ten goede.

Sharing is caring

Wees actief en aanwezig op LinkedIn, dit kanaal is uiteindelijk jouw visitekaartje.

Jouw comments, shares, publicaties hou d je positief en hebben een meerwaarde voor jouw publiek. Ga geen dingen zeggen die je in de echte wereld ook niet zou zeggen tegen een klant of collega.

LinkedIn is dan wel een Social Media platform maar hanteer deze eerder als een virtuele werkomgeving. Creëer een fijne dynamiek, wees aandachtig en motiverend naar anderen toe en blijf professioneel .

Om af te sluiten: “LinkedIn is no longer just an online resume. It’s your digital reputation.” Ga er dus slim mee om.

Veel succes!

Relevante artikels