7 tips voor een gezellige en efficiënte thuiswerkplek

7 tips voor een gezellige en efficiënte thuiswerkplek

Sinds de coronapandemie heeft thuiswerk zich in de huiskamers geïntegreerd en is het iets van alledag geworden. Veel werkgevers bieden dit zelfs als voordeel aan als ze nieuw personeel werven. Maar hoe kan je thuiswerk optimaal laten verlopen in een nette, gezellige en efficiënte omgeving? In deze blog geven we 8 tips om je werkplek thuis zo gezellig, maar ook efficiënt mogelijk in te richten want het is belangrijk voor je mentale welzijn.

Zorg voor voldoende licht

Situeer je bureau zo dicht mogelijk bij een raam indien dat mogelijk is. Natuurlijk licht is niet enkel beter voor je ogen, maar voor je hele lichaam. Wanneer het ’s avonds donker(der) wordt, zet je het best een kamerlicht aan. Zo is de hele kamer verlicht, i.p.v. enkel je computer wanneer je een bureaulamp aanzet. Dit zal ervoor zorgen dat je alerter en wakkerder blijft.

Zorg voor een goede zithouding

Investeer in een ergonomische bureaustoel die je kan aanpassen naargelang je lengte en zithouding. Een goede zithouding bestaat uit volgende 4 elementen:

Beide voeten volledig op de grond en je knieën moeten lager zijn dan je heupen.

Laat een vuistruimte afstand tussen het zitgedeelte van je stoel en je knie.

De lage rugsteun van je stoel moet net boven je broeksriem uitkomen.

Je schouders moeten tegen de rugleuning steunen.

Probeer om de 30 minuutjes ook even recht te staan en even te bewegen of je te rekken.

Zet je scherm(en), muis en toetsenbord op de juiste hoogte en afstand

Je schermen op de juiste hoogte zetten zal ook je houding in je bureaustoel verbeteren. De bovenkant van je scherm zou net op ooghoogte moeten staan. Je toetsenbord staat zo gesitueerd, dat je ellebogen niet op je bureau rusten en enkel je polsen het toetsenbord aanraken. Je onderarmen rusten daarbij op je bureau. Je muis zet je net naast het toetsenbord, zodat je armen dezelfde positie aanhouden zoals bij het toetsenbord, wanneer je met de muis werkt.

Zet enkel de hoogstnodige kantoormaterialen op je bureau

Een pennenhouder, notitieboek, wat post-its en je telefoon zijn al voldoende. Dit doe je ook weer om je bureau overzichtelijk te houden. Zorg er ook voor dat je bureau ’s avond weer opgeruimd is, zodat je ’s ochtends met een fris hoofd aan de dag kan starten.

Heb je thuis mappen staan of losse papieren liggen? Zet deze in een (open) kast en neem deze enkel op je bureau wanneer je hierin moet werken. Dit zorgt ervoor dat je je af en toe kan rechtzetten en kan bewegen, maar ook dat je bureau opgeruimd en overzichtelijk blijft.

Wat met de muren en vloer?

Heb je een prikbord? Hang dit dan zeker een de muur, maar zorg dat hier geen 3 lagen papier op komen. Heb je een mooi, rustiek schilderij? Hang het op! Dit zorgt voor een rustige sfeer en leuke touch aan je kantoorruimte. Heb je een kleine of grote plant die niet veel onderhoud vraagt? Zet hem in een hoek van je bureau.

Vermijd drukke muren! Zet geen drukke patronen op je muur, maar kies voor een effen kleur of voor een rustiek patroon. Dit creëert rust en zorgt dat je niet snel afgeleid zal worden. Teveel kaders of schilderijen is ook geen goed idee. Hierdoor zal je afgeleid worden en krijg je weer een te drukke indruk.

Denk er ook aan om de muur achter jou zo neutraal mogelijk te houden. Deze muur is namelijk in beeld tijdens videomeetings en kan afleidend werken.

Zorg voor een kleine persoonlijke touch

Een foto van je gezin, een souvenir van een leuke vakantie, een speciaal beeldje,… alles kan om je werkplek gezelliger te maken, maar zet bij voorkeur niet meer dan 2 persoonlijke zaken op je bureau om het efficiënt en overzichtelijk te houden.

Opgeruimd staat netjes

Zoals eerder aangehaald is het belangrijk om je bureau elke avond weer op te ruimen. Koffietassen, waterflessen, glazen,…. Alles gaat naar de juiste plaats of de afwasmachine. Daarnaast is het ook nodig om minstens 1 keer per week je bureau grondig te kuisen. Met grondig bedoelen we: afstoffen, stofzuigen, dweilen,…. Probeer ook minstens 1 keer per maand je kast op te ruimen. Wanneer je met veel papieren werkt, kan het al wel eens voorvallen dat je kast vol papieren ligt die geklasseerd moeten worden of in de papiermand kunnen. Ook een kleine ladenkast moet 1 keer per maand worden opgeruimd. Zo kan je ook meteen checken of je nog voldoende materiaal hebt liggen en niet tijdens de werkuren zonder valt.

Relevante artikels