Terug naar overzicht
Alle categorieën
Leiderschap

Soft skills die invloed hebben op jouw succes

blog_image:article_metise_16062974145fbe27465158a.jpg:end_blog_image
Artificial Intelligence en robots, zo zien we de toekomst voor ons. Het mag nog zo’n mooi verhaal zijn, de techniek die ons het leven gemakkelijker maakt, maar nooit zullen zij onze menselijke vaardigheden kunnen evenaren.

Empathie, communicatie, leiderschap, creativiteit… het zijn geen zaken die je geautomatiseerd krijgt. We hoeven dus zeker niet te vrezen dat machines ons volledig overbodig zullen maken of de mens zal vervangen.

Als je blijft inzetten op je soft skills, dan is dat een mooie aanvulling aan jouw technische kennis en vergroot het bijgevolg jouw kansen op de arbeidsmarkt. Het zijn unieke eigenschappen die jou helpen om je te diversifiëren.

Wat is het verschil tussen hard en soft skills?

Niemand wordt geboren met hard skills. Het zijn technieken en theorieën die je aanleert via een opleiding of door ervaring op te bouwen binnen een bepaald vak.

Behulpzaamheid, kritisch inzicht, verantwoordelijkheidszin, moed, proactiviteit, … zijn allemaal voorbeelden van soft skills. Het zijn talenten die je al heel je leven met je meedraagt, die jij als de beste inzet in je dagdagelijkse functioneren en die een positieve invloed hebben op jouw resultaten en op de samenwerking met je collega’s en werkgever.

Welke soft skills zijn zoal in trek op de arbeidsmarkt?


1. Creativiteit


Wat roept dit woord bij jou op? Het is waarschijnlijk dat je meteen aan kunst en cultuur gaat denken. Boeken schrijven, tekenen, schilderen, daar moet je creatief voor zijn.

Wat creativiteit ook is, is origineel en inventief uit de hoek komen. Creativiteit kan je inzetten bij het oplossen van problemen, bij het bedenken van een nieuwe manier van werken en om het bedrijf waar je werkt nog verder te laten groeien.

We hoeven de ‘da Vinci’ of de ‘Rubens’ in onszelf niet naar boven halen, creatief zijn heeft zijn nut binnen een diversiteit aan beroepen. Denk maar aan de rol van een Management Assistant die creatief hoort te zijn bij last minute veranderingen of een Accountmanager die creativiteit kan inzetten om die ene klant toch te overtuigen tot een samenwerking.

Creativiteit is een eigenschap die in iedere tak van een organisatie aanwezig is en wordt vaak ook in associatie gebracht met out-of-the-box thinking. Vandaar dat brainstorm sessies het ideale moment zijn om creativiteit naar voor te brengen.


2. Persoonlijk leiderschap (ondernemerschap)


Als we het over leiderschap hebben, dan is er vaak het misverstand dat dit enkel weggelegd is voor managers en ondernemers. En toch bestaat er zoiets als persoonlijk leiderschap. Dit draait om het beste uit jezelf (én anderen) te halen.

De reden om aan persoonlijk leiderschap te doen is het overbruggen van de kloof tussen potentieel en prestatie. Als je inzet op persoonlijk leiderschap dan zal je veel meer uit jezelf halen, dan wanneer je geen aandacht schenkt aan je potentieel. Het gaat over keuzes maken en over open staan voor verandering.

Laat je leven niet leven, maar wees bewust van de richting die je uitgaat en neem anderen mee op dat pad. Neem een proactieve attitude aan, ontwikkel jezelf en wees een ondernemer. Vergeet ondertussen niet om te lachen, dat maakt alles sowieso een pak gezelliger!


3. Overtuigingskracht


Anderen (én jezelf) overtuigen heeft eveneens zijn belang op de werkvloer.
Het helpt je om anderen mee te krijgen in je verhaal, hen te laten kiezen voor jouw opdracht en dit maakt de slaagkansen tot positieve afronding groter.

Werkgevers vinden dit een interessante skill, die overredingskracht. Het vergt durf, toon dit en je hebt je stakeholders al voor 50% mee.

Een mooie skill die aan overtuigingskracht gekoppeld kan worden is effectief communiceren. Als je ook weet hóe je mensen het best aanspreekt om hen te overtuigen, dan ben je er al helemaal!


4. Samenwerking


Zou dit de kern kunnen zijn van carrière maken? Het succesvol omgaan met andere mensen is alleszins een vaardigheid die door vele bedrijven hoog in het vaandel gedragen wordt.

Hoe kan samenwerking zich uiten?

- Je toont interesse in je collega’s en zet je in om samen doelen te bereiken
- Je draagt bij aan het gezamenlijke resultaat van de organisatie of het team, ook zonder persoonlijk belang
- Je bent positief over de prestaties van je collega’s
- Je bent behulpzaam en speelt informatie tijdig door naar anderen

Samenwerking wordt al aangeleerd vanaf de allerjongste leeftijd, het is dus wel duidelijk dat dit een soft skill is die je in het oog houdt en verder aanscherpt indien nodig.


5. Emotionele intelligentie


Emotionele intelligentie maakt jou sterk in sociaal bewustzijn. Het is een verzameling van verschillende soft skills en zijn voor iedereen anders. Zelfbewustzijn, empathie, motivatie, emoties bij jezelf en anderen herkennen… maken allemaal deel uit van emotionele intelligentie.

Deze skill heeft de laatste jaren aan belangrijkheid gewonnen en hoort dus zeker ook thuis binnen deze lijst. Het vermogen om effectief met collega’s om te gaan is een doorslaggevende factor in het behalen van resultaten en groei van een organisatie, het zorgt voor een gevoel van inclusiviteit en veiligheid. Het komt het welzijn van jezelf en je collega’s alleen maar ten goede. Het is dan ook van groot belang om in te zetten op deze skill, ook voor en door leidinggevenden.




Foto - bron: Unsplash - Brooke Cagle